Friday, October 4, 2013

Mic ghid pentru model

Google+

Introducere

   Acesta este un mic set de informatii pentru cei ce sunt la inceput in shibari / kinbaku, dar si pentru cei ce vor mai multe informatii despre siguranta modelului, din punct de vedere al modelului ( rope bottom ).
   Unul din celel mai importante puncte de tinut minte, pe langa acela de a ne simti bine, este ca intotdeauna exista un risc. Acest risc exista chiar si cu cel mai bun rigger. Intotdeauna exista un risc. Putem scadea nivelul riscului prin a fi constient de sine.
   Articolul acesta se vrea a fi un ghid general si nicidecum nu este valabil in toate situatiile. Este important sa ne amintim ca oamenii au corpuri diferite. Ce e bine pentru tine poate sa nu fie bine pe altcineva.Este responsabilitatea rigger-ului ca ceea ce face se potriveste cu tipul de corp al persoanei pe care o leaga. Dar este resposabilitatea modelului sa comunice cu rigger-ul. Comunicarea este vitala pentru a reduce riscul implicat in shibari / kinbaku. Este responsabilitatea modelului sa discute cu rigger-ul inainte, in timpul si dupa o sesiune de shibari / kinbaku.
   Uneori, se intampla ca un rigger experimentat si care este contient de riscuri poate actiona fara a tine  cont de ceea ce am scris mai sus, dar cu consimtamantul modelului si daca abordeaza actiunea cu precautie tinand cont de riscurile aferente si de gandindu-se la sanatatea modelului. Oricum ar fi, daca un rigger se hotaraste sa incalce regulile, acesta trebuie sa le cunoasca foarte bine si sa stie care este rolul lor. Ca si model, sa nu va fie frica sa puneti intrebari rigger-ului in orice moment.

Responsabilitate

   Esti responsabil pentru tine. Modelul este responsabil pentru riggerii pe care ii alege sa il / o lege. Este responsabilitatea modelului sa cunoasca riscurile. Modelul trebuie sa isi invete propria anatomie si propriile vulnerabilitati. Este responsabilitatea modelului sa informeze rigger-ul despre eventual probleme de sanatate.

Rigger-ul

   Ideal, rigger-ul ar trebui sa aibe calitati comunicative, sa aibe cunostinte despre anatomie, sa fie constient despre potentialele riscuri si cum sa actioneze in caz de urgenta. Rigger-ul ales ar trebui sa isi demonstreze calitatile si experienta si sa aibe o deschidere inspre a isi extinde cunostintele.
    
Cum ne dam seama daca un rigger este bun?
Este o intrebare dificila, cu un raspuns la fel de dificil. Pentru a da un raspuns cat mai aproape de realitate va propun un set de intrebari pentru un potential rigger :

1) Ce experienta are rigger-ul?  

Anii de experienta nu sunt intotdeauna egali cu anii de calificare in shibari / kinbaku. Ar putea sa insemne doar ca au legat intr-un stil riscant de dragul de a lega si nu pentru a deveni mai buni, iar in toti acesti ani au avut doar noroc ca nu au avut parte de intamplari nefericite.

2) Cat de increzatori sunt pe calificarile lor ca si riggeri?

O sa fac o mica paranteza si o sa mentionez de o mica discutie avuta cu Esinem. Se intampla, unui rigger incepator, sa ii creasca foarte mult increderea cand vede ca ii reusesc unele legaturi ce pot parea complexe. Problema apare in momentul care experienta nu creste la fel de repede cu increderea. Zona aceea dintre incredere si experienta se numeste danger gap, si am ilustrat-o in fig. 1.0 cu linia rosie verticala.
Fig. 1.0
Inchizand paranteza si mergand mai departe, sunt unii riggeri ce au foarte mare incredere in calificarile lor chiar daca acestia sunt limitati. Chiar daca un rigger explodeaza de cati ani are la activ, mentioneaza nume peste nume ale persoanelor pe care le-a legat si vorbeste intr-un despre cat de mult a legat, nu va fie frica sa verificati cele spuse. A nu se confunda atitudinea de aroganta cu increderea de sine.

3) Are acel rigger referinte?

E o idee buna sa verificati referintele rigger-ului inainte sa fiti legati pentru prima oara de aceasta persoana. Intrebati in stanga si in dreapta persoanele care au mai fost legate de rigger-ul respectiv. Intotdeauna sa intrebati mai mult de o persoana. Daca exista posibilitatea intrebati chiar si persoanele care au refuzat sa fie legate de rigger-ul respctiv. Nu permiteti nimanui sa va spuna ca faceti un lucru rau intreband.

4) Cunoaste rigger-ul zonele potential problematice si vulnerabile atunci cand aseaza sfoara?

Atunci cand puneti aceasta intrebare este important sa cunoasteti raspunsul corect. Recomand sa invatati cat mai mult posibil despre bondage si anatomie. In acest moment ar fi indicat sa discutati cu potentialul rigger despre zonele dumneavoastra vulnerabile.

5) Are rigger-ul ceea ce trebuie pentru a interveni in caz de urgenta?

De exemplu foarfeci de pansamente sau carlige de salvare . Nu e o idee rea ca si un model sa aiba propria foarfeca. In felul acesta se poate inmana rigger-ului si stiti sigur ca acesta are mijloace de a va elibera in caz de urgenta. Insa, daca modelul trebuie sa procure un echipament de protectie va puteti da seama despre cat de responsabil se simte rigger-ul fata de dumneavoastra.

Anatomie

   Prin a avea cunostinte minime despre anatomia umana si o buna cunoastere a zonelor vulnerabile veti face ca experienta prin care treceti sa fie mai placuta si mai sigura. 
  Daca nervii sunt raniti se poate pierde sensibilitatea unei zone sau modelul se poate alege chiar cu incapacitatea de a isi misca o parte a corpului. Din pacate, una din cele mai frecvente " rani " este ce a nervilor, in mod expres in timpul suspendarilor.

Probleme ale nervilor si ale circulatiei sangelui

   Furnicaturile sau intepaturile in maini sau in oricare alta parte a corpului sunt felul organismului de a atentiona ca exista o problema. Doua cele mai frecvente cauze ale acestor furnicaturi sunt circulatia sangelui intrerupta sau o problema a nervilor.
  Sunt cateva simptome ce ne pot spune care este problema. Aceste simptome pot sa nu fie prezente de fiecare data, dar atunci cand sunt pot fi de ajutor.

   Leziunile nervilor sunt unice datorita faptului ca, de cele mai multe ori, numai o parte a mainii este amortita sau prezinta furnicaturi.
   Sunt cateva metode prin care se pot verifica problemele nervilor :
  • Rigger-ul cere sa il strangeti de mana; asta demonstreaza forta cu care strangeti.
  • Rigger-ul isi aseaza palma in palma modelului si ii cere sa impinga; e importanta metoda aceasta deoarece chiar daca exista o problema a nervilor prin strangerea mainii nu e evidenta.
  • Rigger-ul poate sa zgarie usor cu unghiile dosul palmei pentru a verifica daca modelul simte atingerea sa.
  Daca modelul prezinta aceste simptome mai mult de doua ore, trebuie sa se prezinte la un doctor sau la camera de urgente.

  Probleme de circulatie sunt cauzate de blocarea venelor sau arterelor catre membrele inferioare sau superioare. Nu sunt atat de periculoase ca si problemele de nervi, insa trebuie tinute in vedere. Cu cat aveti mai multa experienta cu sfoara cu atat veti deveni mai constienti despre o anumita problema si despre cum sa abordati.
   Blocarea circulatiei este asociata cu schimbarea culorii pielii, de exemplu albastru sau vanat. Sunt unele modele care se invinetesc foarte repede fara sa aibe vreo problema de circulatie, pe cand altele trebuie sa fie desfacute cat mai repede din sfoara.
  Un alt simptom de circulatie blocata este amortirea intregului brat sau picior, ori furnicaturi in ele.
  In ameliorarea problemelor de circulatie pot ajuta următoarele  :
  • Rigger-ul sa isi treaca degetele pe sub sfoara pentru a echilibra tensiunea si pentru a muta liniile.
  • Daca mainile sunt legate in takate kote, ajuta foarte mult sa le rotiti.
  • Incordarea muschilor ajuta la circulatia sangelui. Strangerea si destrangerea pumnului ajuta.
  • Cand sunteti dezlegati simptomele ar trebui sa dispara.
  Problemele cu circulatia nu inseamna, in mod obligatoriu, ca nervii sufera; principala ingrijorare cu problemele de circulatie este ca simptomele pot masca probleme ale nervilor. Daca tot bratul este amortit si cu furnicaturi nu se poate sti daca numai o parte a acestuia are probleme nervoase.
  Sfatul meu este ca in momentul in care se intampla amortirea intregului membru, modelul sa fie dezlegat. Intotdeauna poate fi legat mai tarziu. 
  Pericolul cel mai mare cu problemele de nervi este ca apar instant, pe cand ne dam seama ca ceva nu e in regula, paguba este deja facuta. In contrast cu pierderea circulatiei care are simptome cu mult inainte de a fi facute pagube. Din acest motiv e foarte importanta comunicarea modelului cu rigger-ul atunci cand ceva nu e in regula. 

Incheieturile 

   In legatura takate kote, ( fig 2.0 )  
incheieturile sunt zonele cele mai vulnerabile, in special partea de interior. Un model, cu cat acumuleaza mai multa experienta isi va gasi pozitia optima de a tine mainile. Daca este vorba de un model incepator, recomand pozitionarea incheieturilor " una spre cealalta " . Daca sunt asezate in pozitia aceasta sfoara va trece peste zona mai putin vulnerabila, adica pe exterior.
  Sfoara nu trebuie legata in asa fel incat sa se stranga in jurul incheieturilor. Trebuie sa exista spatiu de miscare a bratelor de la cot in jos pentru ca modelul sa isi poate misca bratele.


 Plasarea sforii in mod riscant ( fig 2.1 ) :
Sfoara este aproape de mana, in jurul incheieturii. Aceasta plasare este nesigura deoarece pe acolo trec nervii radial si ulnari. Prin plasarea sforii in acest mod apare amortirea degetelor.









Plasarea sforii cu risc redus ( fig 2.2 ) :
Sfoara este plasata mai departe de zona vulnerabila a inchieturii. In acest fel este putin probabil ca problemele de nervi sa apara. 












Partea superioara a bratelor

  Nervul radial ofera senzatiile si controlul muschilor pentru anumite zone bratului. Daca acest nerv este afecat se pot pierde simturile sau controlul asupra acelor zone. 
  Este dificil sa se determine locul exact al nervului la fiecare persoana. Nervul radial este, in general, cel mai vulnerabil in zona dintre deltoid si tricepsul bratului. In aceasta zona sfoara trebuie sa fie pozitionata cu grija. Din nou, este responsabilitatea modelului sa ii spuna rigger-ului ca ceva nu este in regula in acea zona. Tineti
in minte ca simptomele nervului radial de obicei sunt prezente in maini. 
  Daca liniile legaturii takate kote nu se simt a fi in regula sau simtiti probleme cu nervii imediat, ajustarea sforiii poate face o diferenta enorma. Feedback-ul si comunicarea sunt importante cand cautati plasarea optima a sforii pentru model.

Subratul

   Este o " adunatura " de nervi la subrat ( plexul brahial ), printre care si nervul radial, median, ulnar si axilar.
Liniile legaturii, kanuki, si prelungiri de sfoara nu trebuie sa afecteze subratul. Nu trebuie sa existe noduri in zona subratului pentru ca va creste pericolul de rani ale nervilor. 

Imbunatatirea experientei shibari / kinbaku

Comunicarea 

Este important ca modelul sa informeze rigger-ul despre problemele sale de sanatate inainte de a incepe :
  •  probleme interne de sanatate, cum ar fi probleme de respiratie, probleme de inima, pacemaker, circulatie sau probleme cu nervii;
  • probleme de mobilitate;
  • probleme de natura mentala sau emotionala, ce sunt importante in timpul legarii.
Este importanta ca modelul sa comunice cu rigger-ul in timpul actiunii :
  •  cum se simte legatura facuta. Uneori chiar si o mica modificare a sforii poate schimba radical experienta;
  • orice sentiment de furnicaturi ce vor da rigger-ului timp sa reactioneze.
Poate ajuta un feedback la sfarsit :
  • reflectati asupra experientei atat din punct de vedere emotional cat si din punct de vedere fizic. Acest lucru nu numai ca va ajuta sa evoluati ca si model, dar ajuta si rigger-ul sa imbunatateasca ce e de imbunatatit.
Incalzirea

Asa cum faceati la orele de sport din scoala, o mica incalzire aduce numai beneficii. Flexibilitatea marita nu poate fi obtinuta in mod instant. Daca stiti in ce fel de pozitie veti fi legat este indicat sa accentuati mai mult acele zone musculare. De asemenea, incalzirea, ajuta la circulatia sangelui si la prevenirea febrei musculare. 

Mancarea

Nu sariti peste mese inainte de o sedinta shibari. Intotdeauna sa aveti ceva de mancat la indemana ( dulciuri, banane, apa ). Modelul, fiind imobilizata poate parea ca nu depune multa miscare, insa faptul ca sta nemiscat consuma multa energie.

Un articol scris de CristiS 
 

No comments:

Post a Comment